2014. február 25., kedd

Sabo Oszkár - Hét perc

Hét perc

            Még hét perc és leváltanak… Egyhangúan nézem a havazást az őrbódéból. A telefon csengése zavarja meg merengésem. Felveszem, benne értelmetlen halandzsa, kiabálás, káromkodás. A parancs, hogy hagyjak minden járművet szabadon távozni a bázisról. Meghibásodás történt, és evakuálják a nélkülözhető személyzetet. Alighogy leteszem a kagylót, a havas úton a fák mögül egy távoli teherautó lámpái fénylenek. Felnyitom a sorompót, de nincs alkalmam leereszteni, mert újabb teherautó jön, nyomában egy jeeppel. Megáll… Egy ismerősöm szól ki az ablakon, hogy üljek be, mert elvisznek. Én a parancsmegtagadás büntetésére hivatkozva ellenkezem, nem akarom elhagyni az őrhelyem, de ő erőszakkal betuszkol a járműbe, és elindulunk. A kérdéseimre, nem kapok választ. Mindenki zaklatott, és kiabál. Nem értek semmit, de érzem valami nincs rendben. Egyre gyorsabban haladunk.

            Az órámra nézek, mindjárt hajnali négy, és én nem vagyok a helyemen… Kiérünk a fenyvesből egy tisztásra, ahonnan messze el lehet látni. Olyan békésnek tűnik minden, mélyen alszik a világ, s a mesterséges izzók, mint valami óriás Szentjánosbogarak borítják el fénnyel a bázist. Nyomunkba ér egy másik autó. Gyorsítunk, nem hagyjuk, hogy elénk kerüljön. Baj van. De nem tud tudatosulni a gondolat, mert a hátunknál egy óriási fény izzik fel tíz nap erejével. Hunyorítva nézek hátra, de a vakító fényben semmit sem látok. Belerohanunk egy árokba, a testem az ablakon át egy havas buckán landol. A hidegben nem érzem a fájdalmat, de pillanatok alatt ér el hozzánk a lökéshullám s a forróság. Az izmaim összerándulnak, s az agyam egy utazásra visz, a vég előtti század másodperben. Az életemre gondolok és a hibáimra. Főleg azokra, miket nem követtem el. Egy lány képe sejlik fel, aki tetszik, de nem voltam képes elmondani neki. Virággal vártam egy mezőn, vagy egy fa hűvös árnyékában fedeztük fel egymást. Csók, ölelés, érintés… Haboztam, de már késő. Elöntenek a vágyak, midőn a lassú égés szénné formál. Bánom a sok elszalasztott percet, a ki nem mondott szavakat, a meg nem élt élményeket. Bevillannak gyerekkori csínytevések, miket sosem bántam meg, s álmok, miket nem mertem álmodni jövőről, beteljesülésről, életcélról. Nem marad már semmi. Amint a tél hidege foszlik a forróságtól, úgy merülök én is a szürke sejtek feledésébe… 

Sabo Oszkár

7 megjegyzés:

  1. Tenyleg csak par perc, de kulonleges hangulatot araszt- szep!

    VálaszTörlés
  2. Koszonom nektek!

    Oszkar

    VálaszTörlés
  3. Szia, Oszkár!
    Először is gratulálok. Klasszul sikerült megteremtened a hangulatot.
    Az jutott eszembe, hogy ezt itt nem kell ennyire elcifrázni: De nem tud tudatosulni a gondolat … - mit szólnál ahhoz, hogy: nem tudatosodik a gondolat….
    Ennél pedig: s álmok, miket nem mertem álmodni… - vágyak, miket nem mertem álmodni
    A lezárás különösen tetszett. Jó, hogy megspékelted egy csipetnyi érzelemmel, ráadásul ilyen rövid terjedelemben ez igazi bravúr. Maga a robbanás, és a halál manapság már nem ráz meg senkit. De, ha van egy érzelmi szál, az megtölti az egész írást élettel, az olvasó könnyebben tud azonosulni vele.
    Azért ez csak egy rövid elmesélése a történetnek. Talán megérné részletezni, belemenni a leírásba, megkedveltetni a szereplőt, elmesélni egy történetet egy be nem teljesülő vágyról, és a végén majd arra utalni.
    Ne érts félre, jelenlegi formájában tökéletesen eltaláltad az izgalommal fűtött felvezetést, a csúcspont jókor teljesedik ki, és az emberi gondolatok a megfelelő pillanatban bontakoznak ki. Viszont, ha úgy döntenél, hogy írsz belőle egy néhány oldalas novellát, akkor a hét perc helyet lehetne az utolsó óra a mű címe. Több időd maradna a kibontakozásra. Jelenleg ezzel a címmel elég szűk korlátok közé szorítottad magad. Bele lehetne vinni némi akciót, mondjuk szirénázni kezdenek, egy kocsi megpróbál áttörni a sorompón, közben téged figyelmeztetnek, hogy ne engedd át, kiderül, hogy szabotázs történt. Te lelőhetnéd. Aztán a gondolataidba mélyedhetnél, stb, etc, usw.
    Külön kiemelném azt, hogy nem felveszed a telefont és leteszed a telefont, hanem felveszed a telefont és leteszed a kagylót. Ez szép volt. A legtöbben ilyenkor az első változatot választanák, de rosszul tennék. Kár, hogy nem írsz gyakrabban.

    Kössz, hogy megosztottad velünk!

    SLZ

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Lehel,

      Koszonom a biztato szavakat. Lesz kibontakozas es lesz bovites, de mas alkalommal. Talan atirom ide (a Mondatra) A halott varos cimu naploregenyemet... Regen irtam utoljara es akkor maskepen gondolkodtam es maskeppen ereztem, de foleg a maskeppen valo erzest szeretnem kiemelni. A szerelem, neha csodara kepes es lehet irni is megtanit. Ami volt elmult, igy mondjak. S biztos nem lesz ugy ismet, de torekedni kell irni es mindig jobban irni. A tokeletesedes a cel... Probalkozunk es majd csak kisul valami ;)

      Koszi a hozzaszolast!
      Oszkar

      Törlés
    2. Már alig várom a kibontakozásod!
      Ha rendszeresen ötletelsz, fejlődsz. De amint elkezdesz lazitani, szinteket esel visszább.
      Legalább is én így vettem észre.

      Törlés